Montessori Eğitimi
MONTESSORI
Montessori çocuklara yönelik bir terimdir. Detayına inildiğinde çocukların becerilerine yönelik pedagojik bir sistemdir. Bu beceriler öğrenme hızı, ilgi alanları ve bireysel olan beceriler şeklindedir. Temelde bakıldığında çocuğun zihinsel olarak desteklenmesi asıl amaçtır. Montessori aslında italyan bir kadının adıdır. İtalyanın ilk kadın doktoru olan bu kadın zihinsel engelli olan çocuklar üzerine araştırma ve çalışmalar yapmış ve edindiği bilgiler doğrultusunda ilerlemiştir. Bulmuş olduğu bu bilgileri kendi yöntemleriyle harmanlar ve böylelikle yeni bir pedagojik yöntem geliştirmiş olur, bu yöntem kendi adından gelir “Maria Montessori”. Pedagog ve antropoloji profesörü olan Maria çocukların zihinsel eksikliğinin pedagojik bir problem olduğuna karar vermesiyle bu yöntemi geliştirir ve bu şekilde bir grup öğrenciye eğitim verir. Sonuçlarsa herkesi mutlu etmiştir, eğitilen çocuklar devlet yeterlilik sınavında normal düzeye yakın bir başarı göstermiştir. Montessori yöntemi başarılı olmuştur.
Montessori Eğitimi
Montessori eğitimi çocukluğun erken yaşlarında başlayıp ergenliğe kadar devam ettirilmesi şeklindedir. Her çocuğun kendi özellikleri ve farklı karakteri olmasından kaynaklı olarak eğitimleri de onlara göre şekillenir ve küçük değişiklikler gösterebilir. Çocuğun öğrenme hızı, yetenekleri, kişisel becerileri göz önünde bulundurularak çocuğun eğitimi sağlanır. Eğitimin amacı çocuğun kendi yeteneklerinin ve özelliklerinin farkına varmasını sağlamak ve bu özellikleri, yetenekleri geliştirmesinde yardımcı olmaktır. Bu sayede çocuk öğrenerek gelişim gösterebilir. Pratik yaşam, fen, matematik, dil bilgisi, duygusal gelişim gibi konularda bu eğitimin çocuğa öğretmeyi amaçladığı diğer alanlardandır.
Montessori Eğitim Biçimi
Montessori yönteminin merkezi çocuktur ve çocuğun bireyselliğine saygı gösterilir. Eğitimde çocuk nerede oturmak, hangi etkinlikle uğraşmak istediğine (öğretmenin rehberliğinde) kendisi karar verir bu şekilde çocuğun kendi potansiyelini ortaya çıkarmasına, hatalar yaparak bu hatalardan ders almasına, kendi kararlarını verebilmesine olanak tanınır. Sınırlı tanınan özgürlük içerisinde kendini bulmasına, kendini tanımasına izin verilir.
Eğitim esnasında çocuk bir bütün olarak ele alınır. Ruhsal, duygusal, zihinsel ve fiziksel, bütün yönleriyle eğitilir, değişik oyun ve aktivitelerle çocuğun kendi bedeninin her alanını kullanabilmesi sağlanır. Yaş guruplarına ve çocuğun yapısına göre şekillenen öğretim şekillerinde kitaplardan, oyuncaklardan, yapbozlardan, el işi aktivitelerinden, farklılaşmış zekâ geliştiren oyunlardan ve birçok aktiviteden yararlanılır.